پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 118956
با تغيير تعاريف؛ واردات خودروي لوکس نصف شد!
تاریخ انتشار : 1393/06/31 08:20:35
نمایش : 1545
اما درحالي ظرفيت ۲۵۰۰ سي سي براي تعريف خودروي لوکس در ايران به کار مي رود که روايت علم اقتصاد از تعريف کالاي لوکس به درآمد و تقاضاي آن باز مي گردد و نه ظرفيت خودرو.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، ظاهرا همانطور که صنعت خودرو در ايران يک صنعت نورچشمي محسوب مي شود، برخي تعريف هاي اقتصادي نيز در اين صنعت با تعريف هاي کلي اقتصادي و جهاني متفاوت است.

واردات خودرو در ايران از سال ۱۳۸۳ آغاز شد. در طي يک دهه آزاد سازي واردات خودرو، قوانين واردات به مراتب تغيير کرده است اما تنها يک مورد ثابت مانده است: تنها ثروتمندان مي توانند سوار خودروهاي وارداتي شوند و اقشار متوسط مي توانند اين خودروها را در کف خيابان ها شکار کنند. خودروهاي وارداتي به يمن قيمت چند برابري خود در ايران، تنها در اختيار اقشار از ما بهتران قرار دارد و افرادي با درآمد معمولي توان خريد آن را ندارند.

با اين حال، مسئولان دولتي مي گويند خودروهاي وارداتي لوکس نيستند. ظاهرا در نظر آنها تنها خودروهايي لوکس حساب مي شوند که بالاي ۲۵۰۰ سي سي ظرفيت داشته باشند. اين موضوعيست که نوبخت در قسمتي از اظهارات خود بعد از جلسه هيئت دولت به آن اشاره کرده است. نوبخت گفته است: «واردات خودرو با حجم موتور بالاي ۲۵۰۰ سي سي که به خودروهاي لوکس معروف هستند ممنوع شده مگر مواردي که هيات وزيران اجازه ورود خودرو با اين حجم موتور را داده باشد. » اين درحاليست که مسئولان گمرک در سال ۸۹ اذعان کرده بودند که تعريف خاصي براي کالاي لوکس وجود ندارد.

اما آيا کالا يا خودروي لوکس به خودرويي بالاي ۲۵۰۰ سي سي ظرفيت گفته مي شود؟

در علم اقتصاد، کالاي لوکس به کالايي گفته مي شود که درصد تغييرات تقاضا براي آن بيش از درصد تغييرات درآمد است . يعني خودرويي لوکس محسوب مي شود که با افزايش درآمد يک خانوار، تقاضاي آنها براي آن خودرو بيش از تغييرات درآمدي آنها افزايش يابد. در حقيقت لوکس بودن يک کالا به خود کالا مربوط نمي شود بلکه درآمد و رفتار مشتريان است که از يک کالا و خودرو، کالاي لوکس مي سازد. کيفيت، جايگاهي در تعريف کالاهاي لوکس ندارد اما قيمت بالا و کيفيت بسيار عالي، از مشخصات جدانشدني اين کالاها هستند که تعريف خودرو ي لوکس نيز با توجه به تکنولوژي هايش در همين رده قرار مي گيرد. کالاهاي لوکس مانند برخي از خودروها، در بسياري از مواقع تنها با هدف نشان دادن قدرت و ثروت صاحبان آنها خريداري مي شوند، درحاليکه لزوما بهتر از نمونه هاي ارزان قيمت تر خود نيستند.

واردات و جولان خودروهاي گران قيمت در ايران از دولت محمود احمدي نژاد، شکل خاصي به خود گرفت و اکنون در دولت يازدهم، ديگر ديدن تصاوير خودروهاي ميليارد توماني در کف خيابان هاي تهران عادي شده است. «تدبير و اميد»ي ها طبق تعريف خود از خودروي لوکس مي گويند مجوز واردات خودروهاي لوکس در دولت محمود احمدي نژاد صادر شده است و واردات خودروي لوکس يا به قول خودشان همان خودروهاي بالاي ۲۵۰۰ سي سي در دولت جديد نه تنها افزايش نيافته است، بلکه کاهش نيز داشته است.

اما درحالي ظرفيت ۲۵۰۰ سي سي براي تعريف خودروي لوکس در ايران به کار مي رود که روايت علم اقتصاد از تعريف کالاي لوکس به درآمد و تقاضاي آن باز مي گردد و نه ظرفيت خودرو. در حقيقت گرچه ممکن است يک خودروي ۵۰ميليون توماني براي تعداد کمي از اقشار کارمند يا دانشجو يک کالاي لوکس محسوب شود اما يک خودروي ۲۰۰ميليون توماني براي تمام کارمندان يک کالاي لوکس حساب خواهد شد.

بنابراين کالاي لوکس بيش از آنکه به ظرفيت خودرو مربوط باشد به درآمد افراد جامعه و توانايي آنها باز مي گردد. درحال حاضر قيمت خودروهاي وارداتي در ايران به لطف تعرفه و عوارض، به بالاي ۱۰۰ميليون تومان مي رسد به طوريکه يک خودروي ۱۴ تا ۱۸ هزار دلاري در ايران ۹۰ تا ۱۰۰ميليون تومان قيمت گذاري مي شود تا هم دولت در اين بي پولي به نان و نوايي برسد و هم جيب واردکننده از سود سرشار شود.

در اين ميان براي بررسي اينکه يک خودروي ۱۴هزار دلاري وارداتي در ايران لوکس محسوب مي شود يا خير کافيست درآمد افراد را بررسي کنيم. يک خودروي هيونداي اکسنت قيمتي معادل ۱۵هزار دلار دارد. با احتساب دلار ۳هزار توماني قيمت آن در ايران ۴۵ تا ۵۰ميليون تومان خواهد شد. اما قيمت آن در بازار ايران به با احتساب تعرفه ۴۰درصدي به ۱۰۰ميليون تومان مي رسد. با توجه به تعريف دولتي ها از خودروي لوکس ، هيونداي اکسنت خودرويي لوکس محسوب نمي شود چرا که ظرفيت آن کمتر از ۲۵۰۰ سي سي است. اما اگر تعريف متعارف کالاي لوکس را در نظر بگيريم، هيونداي اکسنت خودرويي لوکس حساب مي شود.

طبق آخرين آمار رسمي کشور، متوسط درآمد ساليانه خانوار ايراني حدود ۲۰ميليون تومان در سال است. اين ميزان يعني درآمد ساليانه اکثر ايراني ها يک پنجم قيمت يک دستگاه هيونداي اکسنت است که در نظر دولتي ها خودروي لوکس نيست! بنابراين اگر يک خانواده ايراني با درآمد متوسط ۲۰ميليون توماني ساليانه بخواهد يک دستگاه هيونداي اکسنت بخرد بايد ۵سال هيچ هزينه اي نکند ( آب نخورد، غذا نپزد، بيمار نشود و ...) تا بتواند يک دستگاه هيونداي اکسنت بخرد؛ البته به شرطي که قيمت ها در طي ۵سال ثابت بمانند و تغيير نکنند.

حال تصور کنيد درآمد اين خانوار از سالي ۲۰ميليون تومان به سالي ۸۰ميليون تومان ارتقا يابد. در واقع درآمد اين خانوار نسبت به ميزان درآمد ميانگين ساليانه هر ايراني ۴برابر شده است و ديگر قشر مرفه محسوب مي شود. طبيعي است که در اين شرايط تقاضاي اين خانوار براي خريد اين خودرو، بيش از تغييرات درآمدي آنها افزايش خواهد يافت و تمايل آنها به خريد يک دستگاه هيونداي اکسنت ۱۰۰ميليون توماني افزايش خواهد يافت.

بنابراين مي توان گفت هيونداي اکسنت برخلاف تعريف دولتي ها يک کالاي لوکس محسوب مي شود. از آنجايي که دولتي ها معتقدند خودروهاي کمتر از ۲۵۰۰ سي سي لوکس نيستند که با توجه درآمد هر ايراني و تغييرات تقاضاي اين خودروها در ايران، بايد کل خودروهاي وارداتي را در رديف خودروها و کالاهاي لوکس حساب کنيم.

نوبخت با توجه به همين تعريف و با اشاره به آمار واردات خودروي لوکس به کشور از سال ۸۸ گفته است: در سال ۸۸، ۳۱ هزار و ۳۱۲ دستگاه خودرو با حجم موتور بالاي ۲۵۰۰ سي سي، در سال ۸۹ ، ۲۳ هزار و ۷۶۳ دستگاه، در سال ۹۰ ، ۱۸ هزار و ۶۰۴ دستگاه، در سال ۹۱، ۱۶ هزار و ۲۳۹ دستگاه، در سال ۹۲، ۴ هزار و ۱۵ دستگاه و در سال ۹۳، ۱۳۳ دستگاه خودروي لوکس وارد کشور شده است.

اما درحالي دولتي ها افتخار مي کنند که آمار واردات خودروهاي لوکس (با تعريف خودشان) کاهش داشته است که آمار واردات خود حاکي از چيز ديگريست. درحالي در سال ۹۱ تعداد خودروهاي وارداتي کشور ، ۴۴هزار و ۳۴۱دستگاه برآورد شده بود، اين تعداد در سال ۹۲ و در طي تنها يک سال به ۷۸ هزار و ۶۷۳دستگاه رسيد.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html